Doorgaan naar hoofdcontent

When Life Gives You Lemons Blanket

What do you do when life gives you lemons? Right: you make lemonade! ;-)
A few years back I started to crochet when my life wasn't going the way I planned. I got a great deal of comfort in my crafting evenings. Every stitch that needed counting, was a break from worrying about my life and future. I definitely can say with all my heart that crochet is more than a hobby, it might just be my lifesaver. Well, that sounds very dramatic.... but let's just say it's therapy and so much more than just to 'keep the hands busy'.


@Van der Meer wonen  Sneek

I wanted to make a design with all of this emotional load in it, with this lemon-joke name. To remind everyone that from every bad situation you can try to make it a positive one. I decided to make this lounge blanket for kids.
My little girl loves to cuddle up under my lounge blanket, so it is about time she is gonna have a soft little cuddly blanket just for her.

Wat doe je als het leven je citroenen geeft? Juist! je maakt er limonade  van! 
Een paar jaar geleden begon ik met haken toen mijn leven niet helemaal ging zoals ik had gepland. Ik heb toen veel gehad aan mijn haakavonden. Elke steek die ik moest tellen, weerhield me van piekeren over de situatie en over de toekomst. Je kunt zeggen dat haken echt therapie voor mij is, in ieder geval veel meer dan een hobby.

Ik wilde iets ontwerpen met deze emotionele lading erin, dus ik besloot een lounge deken te maken met deze grappige woordspeling erin. Om je te herinneren dat je van iedere nare situatie kunt proberen het positieve erin te zien, of er een positieve draai aan te geven. (Bij mij is de haakliefde ontstaan). Ik besloot om een loungedeken voor kinderen te maken.

Chunky Monkey
My gosh, have you tried this thick soft lovely yarn Scheepjes brought to the market this year? It's unbelievable soft and heavenly to work with. I couldn't resist making something with it. The yarn is a premium acryl, anti pilling and available in so many colours. If you want to know more, please check out my previous product review here.



Lemons
Funny fact: did you know both my children love to eat lemons? Their dad thought them when they were very little! So we always have them in our kitchen. I use them for drinks, sprinkle juice onto salad but usually they are gone before I know it!


Chunky Monkey
Jeetje, heb jij dit dikke geweldige garen van Scheepjes al geprobeerd? Het is ongelooflijk zacht en hemels om mee te werken. Ik kon 't niet weerstaan om het te gebruiken voor mijn ontwerp. Het garen is een premium acryl, anti pilling en verkrijgbaar in ontzettend veel kleuren. Als je meer wil weten, lees dan eens mijn product review dat ik eerder dit jaar schreef. Je vindt het hier.



Citroenen
Grappig feitje: Weet je dat mijn beide kinderen het lekker vinden om citroenen te eten? Hun vader leerde het hen toen ze nog heel klein waren! Dus, heb ik ze altijd in mijn keuken. Ik gebruik ze voor drankjes, in salade maar meestal als ik ze wil pakken zijn ze al weg (opgegeten)!

Pattern UK terms 🇬🇧 (Dutch scrol below) Ravelry que click here

Material
Scheepjes Chunky Monkey  (100% premium acrylic, 100 gr/116 m)
o   Colourway 1263 Lemon:   (yellow) 14x  balls 
o  crochethook 7

Costs
3,10 x 14 balls =  43,40 euro

Dimensions
After blocking the blanket measures 120 x 80 cm.
It's a perfect lounge blanket for kids.

Abbreviations
mr = magic ring
st = stitch
tr = treble
ch = chainstitch
t.ch. - turning stitch
dc = double crochet 
rpt = repeat
r = row


Crochet techniques
In this pattern you will use techniques such as moss stitch, crossed trebles, crab stitch, double crochet, trebles and chain stitch.

Pattern notes
First you will crochet 5 squares and sew them together, and then when you come to round 27 you will join this part to your blanket.

To finish
The result will be so much nicer when you block your crocheted blanket. I always like to bade my work in Eucalan.

Pattern

Crochet 5 squares according to the diagram below starting with a MR and 3 ch. (see nr 1)



Sew the 5 squares onto eachother and crochet under and above a row of d.c.'s (100 s). Block the work lightly if you like.
Put this part aside untill you join them onto your blanket in r27.


R 1: crochet a chain of 104 + 1 t.ch.
(if you use more than 5 squares to make the blanket wider = 20 st per square + 4 st)
R 2: in each st 1 dc (start in the 2nd st), (104 st) 1 t.ch
Moss stitch:
R 3: *crochet 1 ch, skip 1 and crochet 1 dc in the next st* rpt. till end end of the row, 1 t.ch.
R 4: *crochet 1 ch, crochet 1 dc in each ch from the past r.* rpt. till end of r, 1 t.ch.
R 5 till 14: rpt. R 4
You now crocheted 11 rows. We now move on to crossed trebles:
R 15: Crochet 3 ch as a first tr, crochet 1 tr in the next st.* skip 1 and crochet 1 tr in the next st., crochet in the last st from behind 1 tr* rpt. till end of the r but in the last 2 st you crochet in each st 1 tr, 1 t.ch.
Now we return to the moss stitch 
R16: *Crochet 1 ch and skip 1 and ch 1 dc in the next st.* rpt. till end of the r. and in the last st also a dc. (so you end with 2 dc's next to eachother., 1 t.ch.
R17: *Crochet 1 1 ch and crochet 1 dc in the ch from the prev. r., 1 t.ch.
R 18 till 27: rpt. R17
Sew the 5 squares onto it before your continue with R 28.




R28: attach the thread and rpt. R 16
R29 t/m 99: rpt. R17        (or untill your blanket is 105 cm high)     
R100: rpt. R15 (crossed trebles)
R101 t/m 110: rpt. R17 (9 rows)

Edge
R111+112: around the blanket 1 dc in every st (3 dc's in each corner)
R113: Crochet the crab stitch all the way around; in this round you crochet 1 dc from left to right.

Tie off your thread and block your work.

Tip
Do wish to enlarge your blanket? Instead of 5 make 6 or 7 squares. For each extra square you add 20 stitches for chain in R1. You will be needing extra yarn of course.

Are you planning to crochet this blanket? Please use #WhenLifeGivesYouLemonsBlanket when uploading your photos. I'd love to see your work!


Patroon Nederlands 🇳🇱


Benodigdheden   
Scheepjes Chunky Monkey  (100% premium acryl, 100 gr/116 m)

o   Kleur 1263 Lemon:   (geel) 14x  bollen
o Haaknaald 7.0 mm  

Kosten


 3,10 x 14 bollen = € 43,40 

Afmetingen

Na blocken is de deken 120 x 80 cm
Dit is een perfecte loungedeken voor kinderen.


Afkortingen 
 


mr = magische ring
s = steek
st = stokje
l = losse
v = vaste 
kl = keerlosse
herh. = herhalen

Benodigde haaktechnieken
De deken wordt grotendeels gehaakt met de granietsteek en gekruiste stokjes. De deken wordt omrand met de kreeftsteek. Verder worden gebruikt: magische ring, lossen, vasten, stokjes. 


Opmerkingen
Je haakt eerst de 5 vierkanten volgens het haakdiagram, naait die aan elkaar vast, en je blockt deze. Later, als je met de deken bezig bent, bevestig je de rij met vierkanten tussen je haakwerk als je er aan toe bent. 

Afwerking 

Hecht de draden netjes weg en block de gehele deken in zijn geheel. Ik hou er altijd van om mijn haakwerk in Eucalan uit te spoelen en nat te blocken.



gekruiste stokjes (hier is de deken nog niet omrand met vasten en niet geblockt)

Patroon

Haak allereerst 5 vierkanten volgens het haakdiagram hieronder, beginnend met een mr en 3 l. (zie nr 1)




Naai de 5 vierkanten aan elkaar en haak boven en onder een rij vasten (100 s). Block het haakwerk. Nu begin je met de deken, de 5 vierkanten komen er straks bij toer 27 tussenin.



T 1: haak een lossenketting van 104 steken, haak 1 kl
(bij meer dan 5 vierkanten = 20 s per vierkant + 4 s)
T 2: Haak in iedere s 1 v (begin in de 2e l), |(104 s) haak 1 kl
nu begin je de granietsteek te haken:
T 3: *Haak 1 l, sla 1 s over en haak 1 v in de volgende s* herh. tot einde rij, haak 1 kl
T 4: *Haak 1 l en haak 1 v in de tussenlosse van de vorige rij* herh. tot einde rij, haak 1 kl
T 5 t/m 14: herhaal T 4
Je hebt dan 11 rijen graniet steek gehaakt.
Nu haak je gekruiste stokjes:
T 15: Haak 3  l als eerste st, haak in de volg s s 1 st  *sla 1 s over en haak 1 st in de volgende s, haak vervolgens achterlangs in de vorige s 1 st* herh. tot einde rij waarbij je in de laatste 2 s in beide een gewoon st haakt, haak 1 kl
nu haak je weer de granietsteek:
T16: *Haak 1 l en sla 1 s over en haak 1 v in de volg s* herh. tot einde rij met in de laatste s ook een v (eindig dus met 2 v naast elkaar), haak 1 kl
T17: *Haak 1 l en haak 1 v in de tussenlosse van de vorige rij* herh. tot eind van de rij, haak 1 kl
T 18 t/m 27: herhaal T17
Naai de strook met 5 vierkanten aan je haakwerk.


Work in progress, hier moeten nog een keer gekruiste stokjes én het laatste stukje granietsteek worden gehaakt)
T28: bevestig de draad weer aan je haakwerk en herh T16
T29 t/m 99: herh. T17    (of totdat je deken 105 cm hoog is)     
T100: herh. T15 (gekruiste stokjes) 
T101 t/m 110: herh. T17 (9 toeren granietsteek)

Rand
T111+112: haak rondom in elke s 1 v (in de hoeken 3 v)
T113: haak de kreeftsteek rondom: haak een v in iedere vorige s (dus haak van links naar rechts)
 
Hecht de draad af en block je werk.


Tip:

Wil je de deken groter maken? Haak dan in plaats van 5 bijvoorbeeld 6 of 7 vierkanten. Bij de toeren die volgen tel je dan per extra gebruikt vierkant 20 steken op. Je hebt dan wel extra garen nodig. 


Ga je de deken haken? Gebruik #whenlifegivesyoulemonsblanket


Ik vind het leuk om je voortgang/resultaat te zien!   

Groetjes, Wietske van Liefgehaakt
 

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Babyslofjes Arnbjörn

Niets is schattiger dan babyvoetjes van pasgeboren mensjes. Het leukste kleding item vind ik dan ook babysokjes of slofjes. Ik heb het al vaak als kraamkadootje gehaakt. Nu heb ik het patroon een keer opgeschreven zodat ik het met jullie kan delen. Benodigdheden Phildar Aviso (60% katoen, 40% acryl, 50 gr/68 m) Kleur A: 0117 Horizon x 1 bol Kleur B: 1225 Blanc x 1 bol Haaknaald 4,5 Maasnaald Garensnijder of schaar evt knoopje Afmetingen Zoolafmeting: 11,5 cm  (0 - 3 mnd) Afkortingen s = steek l= losse hv= halve vaste v= vaste hst= halve stokje ST= stokje t = toer sh= samen haken Benodigde haaktechnieken De slofjes worden in principe met halve stokjes gehaakt, maar sommige toeren haak je ook vasten en/of stokjes. (Zie patroon). Opmerkingen Ik heb met twee kleuren gewerkt, je kunt natuurlijk ook het gehele slofje in één kleur maken. Afwerking Werk je draadjes van het slofje meteen weg, dit is lastiger zodra het slofje klaar is. Eventueel naai je aan de

Babycape Roan

Ik haakte een babycape als kraamkado. Omdat de baby nu geboren is, deel ik graag de foto's én het gratis patroon met je! Ik gebruikte de dekensteek  (ook wel blanket   stitch genoemd). I crocheted a babycape as a maternity gift. Since the baby is  now  born, I'd like to share the photo's and the free crochet pattern of this wrap blanket. I used the blanket stitch . Een babycape, of baby omslagdoek is een item dat ik bij mijn beide kinderen zoveel gebruikt heb, mede omdat ze beide in de winter geboren zijn! Ideaal tijdens het voeden en het knuffelen. Het houdt je kindje lekker warm. Ik haakte het met het heerlijk zachte Softfun garen, waar ik eerder ook al een babyhoodie mee haakte. Bekijk hem hier . A babycape, or cover cloth, is an item I used a lot on both my childeren. The main reason is because they were both born in winter, but also 'cause i'd like to wrap them during feeding and cuddling. It keeps your baby comfortable and warm. I crocheted t

Knuffeldoekje Fee

Wat is er schattiger dan een knuffeldoekje kado te doen aan een pasgeboren baby? Hieronder vind je het gratis patroon voor Knuffeldoekje Fee! Natuurlijk zijn er genoeg patronen te vinden en te koop van knuffelpopjes. Maar ik wilde eigenlijk mijn eigen draai eraan geven. Zelf wat uitproberen. En dit is het geworden, ik deel het graag met jullie! Het knuffeldoekje bestaat uit een stervormige doek met een hoofdje die een klein mutsje draagt. Het heeft wel wat weg van een kleine fee, vandaar de naam Fee. Wil je weten hoe ik het maakte? Lees dan de volledig uitgeschreven beschrijving hieronder! Wil je liever een printvriendelijke pdf? Tegen een kleine vergoeding kun je het downloaden vanaf Ravelry. klik hier. Benodigde haaktechnieken:  Magische ring, lossen, stokjes, vasten, halve vasten. Benodigdheden:  Scheepjes Softfun - kleurnummer 2514 - 1 bol (kleur A) Scheepjes Softfun - kleurnummer 2653 - minder dan een halve bol (kleur B) haaknaald 4,5 Oude panty Kussenvulling Naald