Doorgaan naar hoofdcontent

Kinderponcho Kolay

Het is een superhandig kledingitem; een poncho. Niet alleen voor mezelf, maar ook voor kinderen. Net iets te koud om naar buiten zonder jas? Trek een poncho aan. Snel even naar buiten om iets uit de auto te pakken of wordt 't te frisjes op terras? Hup, gooi de poncho over je hoofd. Je doet hem ook zo makkelijk aan. Al lopend vaak. Lekker snel. Geen gedoe. Ik houd er van!


Maar naast het feit dat het makkelijk is, vind ik poncho's ook nog eens een keer heel erg mooi! Ze staan lekker 'boho'. En die stijl past me wel. Ik haakte voor mezelf deze poncho al eens in 'boho/ibiza' stijl. Voor mijn dochter vind ik een poncho ook zo schattig. Ik haakte er al meerdere. En daarom deel ik vandaag een patroon met jullie. Kun je lekker zelf ook eentje haken. Voor je dochter. Voor je nichtje. Of je buurmeisje. Veel haakplezier!



Benodigdheden voor Kinderponcho Kolay in kindermaat 110

2,5 bollen Scheepjes Colour Crafter (2 van kleur A en een halve van kleur B)
(ik gebruikte Heerenveen (grijs) en Amstelveen (lila)).
Haaknaald 4,5 + haaknaald 4
2 steekmarkeerders
naald en schaartje



Beschrijving

Toer 1 : Zet een lossenketting op met haaknaald 4,5 van 88 lossen, sluit met een halve vaste.

Ga verder met haaknaald 4
Toer 2: Haam 1 losse en verder in alle steken een vaste. Sluit met een halve vaste.
Toer 3: Haak 3 lossen als eerste stokje en haak nog 1 stokje in de volgende 2 steken. *Haak 1 losse en sla 1 steek over. Haak in de volgende 3 steken 1 stokje.* Herhaal * tot je rond bent en sluit met een halve vaste.

Plaats nu een steekmarkeerder aan de voorkant in het midden en aan de achterkant in het midden. Dus na 11 'groepjes' van 3 stokjes.(Even goed tellen!)


Toer 4: Haak in iedere tussenruimte 3 stokjes (begin met 3 lossen voor het eerste stokje). Behalve in de ruimtes waar je de steekmarkeerders hebt geplaatst. Hier haak je steeds 3 stokjes, 2 lossen en nog een keer 3 stokjes. En je verplaatst de steekmarkeerder dan weer in het midden, dus waar je de 2 lossen hebt gehaakt. Ga door tot je rond bent en maak vast met een halve vaste.

Herhaal toer 4 tot je poncho lang genoeg is. De poncho die ik haakte telt 35 rijen.



Afwerken

Als je meerdere kleuren hebt gebruikt. hecht je de draadjes af. Je kunt er voor kiezen om je poncho zo te laten, maar je kunt ook nog een rand toevoegen, met de kreeftsteek of een leuke golfsteek. Ook kun je ervoor kiezen om nog franjes aan te hechten. Voor de hals kun je optioneel nog een lossenketting met pompons maken.
Eerder haakte ik de poncho al eens in deze kleuren en variaties:



Andere maat

Wil je de poncho haken voor een maatje groter of kleiner? Haak dan in de eerste toer extra of minder steken. Zorg er wel altijd voor dat je stekenaantal deelbaar is door 8. En 'pas' de gesloten lossenketting over het hoofdje zodra je de eerste toer af hebt. Hij moet dan passen als een ronde ketting en losjes over het hoofd gaan maar niet van de schouders af glijden.



Over het garen
Ik haak al een hele lange tijd met Scheepjes Colour Crafter. Er zit 300 meter op een bol. De kwaliteit van dit betaalbare acryl garen is goed en er is een ruime keus aan kleur.  Kijk maar eens op de Scheepjes website. Daar staan trouwens nog heel veel andere (gratis) patronen die je met dit mooie garen kunt maken.

Ga je deze poncho ook haken? Deel 'm dan met #PonchoKolay !








Reacties

Populaire posts van deze blog

Babyslofjes Arnbjörn

Niets is schattiger dan babyvoetjes van pasgeboren mensjes. Het leukste kleding item vind ik dan ook babysokjes of slofjes. Ik heb het al vaak als kraamkadootje gehaakt. Nu heb ik het patroon een keer opgeschreven zodat ik het met jullie kan delen. Benodigdheden Phildar Aviso (60% katoen, 40% acryl, 50 gr/68 m) Kleur A: 0117 Horizon x 1 bol Kleur B: 1225 Blanc x 1 bol Haaknaald 4,5 Maasnaald Garensnijder of schaar evt knoopje Afmetingen Zoolafmeting: 11,5 cm  (0 - 3 mnd) Afkortingen s = steek l= losse hv= halve vaste v= vaste hst= halve stokje ST= stokje t = toer sh= samen haken Benodigde haaktechnieken De slofjes worden in principe met halve stokjes gehaakt, maar sommige toeren haak je ook vasten en/of stokjes. (Zie patroon). Opmerkingen Ik heb met twee kleuren gewerkt, je kunt natuurlijk ook het gehele slofje in één kleur maken. Afwerking Werk je draadjes van het slofje meteen weg, dit is lastiger zodra het slofje klaar is. Eventueel naai je aan de

Babycape Roan

Ik haakte een babycape als kraamkado. Omdat de baby nu geboren is, deel ik graag de foto's én het gratis patroon met je! Ik gebruikte de dekensteek  (ook wel blanket   stitch genoemd). I crocheted a babycape as a maternity gift. Since the baby is  now  born, I'd like to share the photo's and the free crochet pattern of this wrap blanket. I used the blanket stitch . Een babycape, of baby omslagdoek is een item dat ik bij mijn beide kinderen zoveel gebruikt heb, mede omdat ze beide in de winter geboren zijn! Ideaal tijdens het voeden en het knuffelen. Het houdt je kindje lekker warm. Ik haakte het met het heerlijk zachte Softfun garen, waar ik eerder ook al een babyhoodie mee haakte. Bekijk hem hier . A babycape, or cover cloth, is an item I used a lot on both my childeren. The main reason is because they were both born in winter, but also 'cause i'd like to wrap them during feeding and cuddling. It keeps your baby comfortable and warm. I crocheted t

Knuffeldoekje Fee

Wat is er schattiger dan een knuffeldoekje kado te doen aan een pasgeboren baby? Hieronder vind je het gratis patroon voor Knuffeldoekje Fee! Natuurlijk zijn er genoeg patronen te vinden en te koop van knuffelpopjes. Maar ik wilde eigenlijk mijn eigen draai eraan geven. Zelf wat uitproberen. En dit is het geworden, ik deel het graag met jullie! Het knuffeldoekje bestaat uit een stervormige doek met een hoofdje die een klein mutsje draagt. Het heeft wel wat weg van een kleine fee, vandaar de naam Fee. Wil je weten hoe ik het maakte? Lees dan de volledig uitgeschreven beschrijving hieronder! Wil je liever een printvriendelijke pdf? Tegen een kleine vergoeding kun je het downloaden vanaf Ravelry. klik hier. Benodigde haaktechnieken:  Magische ring, lossen, stokjes, vasten, halve vasten. Benodigdheden:  Scheepjes Softfun - kleurnummer 2514 - 1 bol (kleur A) Scheepjes Softfun - kleurnummer 2653 - minder dan een halve bol (kleur B) haaknaald 4,5 Oude panty Kussenvulling Naald