Doorgaan naar hoofdcontent

Haaktutorial Kepersteek (halve stokje)

Ik leerde een nieuwe steek. En omdat ik 'm zo leuk vind, wil ik deze graag met jullie delen door middel van een video.



De vorige keer dat ik een tutorial opnam, had ik moeite met een steek. Ik leerde toen de korrelsteek kennen tijdens het meehaken aan de Mystery Blanket. Mijn tutorial over de korrelsteek is wel 46.000 keer bekeken op youtube, best leuk om te zien! De kepersteek is juist heel eenvoudig. Maar ik vertel je er graag meer over.

Keper(steek) halve stokje 
Ik kwam in aanraking met deze voor mij onbekende steek omdat ik begonnen was aan de 5D scarf, een superleuk ontwerp van Susan van FeltedButton.com (zie onder meer hierover).


Hoe de steek eruit ziet? Het is eigenlijk een half stokje die een beetje naar linksboven afbuigt.Wat eeen leuk effect krijg je zo in je haakwerk! Ik vond de steek zó leuk dat ik de sjaal eigenlijk alleen maar met deze steek wou maken. De kleurrijke sjaal is een onderdeel van een geweldig ander ontwerp van Susan; de 5th Dimension Blanket.

Uitleg Keper halve stokje

Ik zocht eerst de Nederlandse benaming op van de steek. En toen ik die gevonden had, pakte ik de haakbijbel erbij!

Omschrijving van de steek:

Draad omslaan, insteken en draad ophalen en direct door de eerste lus op de haaknaald halen (je hebt nu 2 lussen op je haaknaald)
Draad omslaan en door beide lussen op de haaknaald halen.

Bekijk ook mijn filmpje hieronder. De kepersteek haakte ik hier met Scheepjes Cahlista op haaknaald 4.0 mm.







5D Scarf (gratis patroon)

De 5D Scarf is onderdeel van de 5th Dimension Blanket, ontworpen door Susan Carlson van FeltedButton.com. Het is een prachtige, kleurrijke deken! Een echte 'eye catcher'. Je vindt het patroon voor de deken hier.


Bron: FeltedButton.com 
Bron: FeltedButton.com
De sjaal is te haken volgens een gratis patroon, beschikbaar op Susan's blog.
Ik besloot nadat ik de kepersteek leerde om de hele sjaal in alleen deze steek te haken. Het is dus een sjaal geinpireerd op de 5D scarf, maar niet helemaal volgens patroon.

Al die vrolijke kleurtjes ...
Ik word er blij van!


Achterste lus

Ik haakte de sjaal dus alleen met keper halve stokjes. Ik begon iedere rij weer aan de voorkant en haakte steeds in de achterste lus van de vorige toer. Per rij haakte ik met 4 of 5 verschillende kleuren.


In het patroon wordt beschreven dat je steeds de kleur en aantal steken per kleur gebruikt die jij wilt, zo wordt het echt een eigen, unieke sjaal én je hoeft niet steeds steken te tellen. Zo fijn 😊
Zo kon ik lekker voor de tv of met de kinderen om mij heen heerlijk een eind weg haken. Het enige nadeel van zoveel kleine stukjes haken met veel kleuren, zijn natuurlijk de draadeinden die moeten worden weggewerkt 😉



Scheepjes
Eén van mijn favoriete garenmerken is Scheepjes. In het patroon wordt Scheepjes River Washed en Stone Washed gebruikt. Ik had nog veel Scheepjes Cahlista bolletjes liggen van mijn geweldige Colour Pack en daarom besloot ik met dat garen te haken.

Dit zijn de kleuren die ik heb gekozen voor de sjaal:




Ga jij deze leuke steek ook eens uitproberen, het is super simpel en geeft toch een heel speciaal effect.





Heb je je al geabonneerd op mijn YouTube kanaal?

Ik vind het leuk als je een reactie hieronder achterlaat.



Reacties

  1. Leuk, hoor! En simpeler dan ik dacht, bedankt voor de uitleg!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Knuffeldoekje Fee

Wat zal ik eens met deze zachte restjes roze garen doen? Dat vroeg ik me laatst dus af. Toen kwam ik ineens op het idee om er een knuffeldoekje mee te haken!


Natuurlijk zijn er genoeg patronen te vinden en te koop van knuffelpopjes. Maar ik wilde eigenlijk mijn eigen draai eraan geven. Zelf wat uitproberen. En dit is het geworden, ik deel het graag met jullie!


Het knuffeldoekje bestaat uit een stervormige doek met een hoofdje die een klein mutsje draagt. Het heeft wel wat weg van een kleine fee al zeg ik het zelf.



Wil je weten hoe ik het maakte? Lees dan de beschrijving hieronder!

Benodigde haaktechnieken: 

magische ring, lossen, stokjes, vasten, halve vasten.

Benodigdheden: 

haaknaald 4,5, 1 bol SoftFun kleur A en halve bol SoftFun kleur B
oude panty, kussenvulling, naald en draad voor afhechten panty.



Beschrijving:
De ster haak je als eerst met kleur A

Toer 1: Haak een magische ring
Toer 2: Haak 20 stokjes in de ring en sluit de ring met een halve vaste
Toer 3: Haak 1 losse en 1 vaste i…

Baby omslagdoek

Ik haakte een baby omslagdoek in de kleur lichtblauw met wit. Ik gebruikte de dekensteek (ook wel blanketstitch genoemd). Daarover vind je deze week ook een blog op Breiclubwaar ik ambassadeur voor ben.


Winterbaby Het idee om een baby omslagdoek te haken spookte al langer door mijn hoofd. Het is een item dat ik bij beide kinderen zoveel gebruikt heb, mede omdat ze beide in de winter geboren zijn! Ideaal tijdens het voeden en het knuffelen. Het houdt je kindje lekker warm.




De dekensteek Wil je weten hoe ik de omslagdoek heb gemaakt? Bekijk dan gauw de beschrijving hieronder!
De dekensteek is eigenlijk niet meer dan 1 vaste en 2 stokjes in dezelfde steek. Erg geschikt voor beginnende haaksters! Voor meer informatie over deze dekensteek, verwijs ik je graag naar mijn blog op breiclub die zondag is verschenen. > klik hier.



Benodigde haaktechnieken:
Lossen, vasten, stokjes, halve stokjes.

Benodigdheden:
Haaknaald 8, 3 bollen Pingo dream wit en 3 bollen Pingo dream blauw.

Beschrijving:

Voor…

Boekreview: The Spring Collection

Het werd weer eens tijd voor een boekreview. En gezien de lente is begonnen, leek me het een geschikt moment om het boek "The Spring Collection" van Wendy van Delden met jullie te bekijken!


Vest haken Ik wil al een tijdje een vest haken voor mezelf. Maar aangezien ik vaak kleinere baby projecten haak, schrikt de grootte van een vest me eigenlijk altijd wat af. Maar toen kwam ik het boek van Wendy tegen! Op de cover staan een paar mooie vesten en de kreet "Keep it Simple" . Dat spreekt mij dus enorm aan!

Wendy's Home Collection The Spring Collection is Wendy's schrijfdebuut.


Wendy heeft voordat ze haar eerste boek uitbracht veel bekendheid verworven online.  Haar label Wendy's Home Collection inpireerde al duizenden haaksters. Je vindt haar online via www.wendyshomecollection.com


Keep it Simple Ik zei het al: haar keep it simple methode klinkt mij als muziek in de oren. Ik hou er ook zo van om lekker eenvoudige rijen te haken zonder te veel poespas of in…