Doorgaan naar hoofdcontent

Pocket wrap Minke

Geïnspireerd door alle sjaals met zakken die ik ineens in september overal voorbij zag komen in mijn tijdlijn, besloot ik er eentje te haken voor mijn lieve buurvrouw. Zij past af en toe in geval van nood wel eens op mijn 2 kinderen. Dat vind ik ontzettend lief. Vandaar dat ik altijd rond de feestdagen wel een kleinigheidje bij haar langsbreng.


De pocketwrap is momenteel erg populair. Het is een soort omslagdoek maar dan eentje met zakken zodat je je mobiel of andere kleinigheden handig mee kunt nemen. Of lekker om je handen in te warmen.

Ik haakte erop los en bedacht me toen plots dat het ook leuk zou zijn om het patroon even op te slaan. Dus voor wie het leuk vindt, hieronder vind je het gratis patroon (scroll naar onder). Wil je liever een printvriendelijke pdf en tevens mij steunen zodat ik meer mooie patronen kan ontwerpen? Tegen een kleine vergoeding vind je hier een printvriendelijke pdf. Je wordt doorgeleid naar Ravelry.

gratis patroon lezen op de blog 👇

Benodigdheden
Julia (80% acryl en 20 % wol) 6 bollen grijs
(100 gr / 170 mtr per bol)
Haaknaald 4,5 (of als je strak haakt 5)
Garensnijder of schaar
Naald om draadjes weg te werken

Afmetingen
Sjaal: 137 cm x 45 cm (geblockt, zonder franjes)
zakken: 20 x 18 cm 

Technieken
lossen, stokjes, reliëf stokjes, moesjessteek, kruisjes maken met stokjes, halve stokjes

Steken uitleg
Moesje: draad omslaan, insteken in volgende steek, draad ophalen, draad omslaan, door 2 steken halen, [omslaan, insteken, draad ophalen] (x3), omslaan, door alle lusjes halen.

Reliëf stokje: een gewoon stokje haken maar dan in plaats van insteken bovenop vorige toer, haak je om de 'poot' van het stokje uit de vorige toer heen. In dit patroon doe je voorlangs (rstv) en achterlangs *rsta) afwisselend van elkaar. 

Opmerkingen
Je haakt 3 delen: de sjaal, die in de lengte wordt gehaakt, en dan nog 2 zakken die je later vastnaait. Als laatste bevestig je nog franjes.

Afkortingen
T = toer
l = losse
s = steek/steken
hst = half stokje
hn = haaknaald
va = vanaf
st = stokje
volg = volgende
rsta = relief stokje achter
rstv = relief stokje voor
oversl = overslaan

Patroon
Zet een lossenketting op van 240 s - kwartslag draaien, zodat je volg T in achterste lus 

T1 3l (geldt als eerste st) 1 st in 4e s va hn, in elke volg. s 1 st, kl, keren
T2 3l, in elke volg. s 1 st, kl, keren
T3 3l, 1 rstv in volg s, 1 rsta in volg s, tot eind, eindig met 1 st in laaste s, keren
T4 herh T2
T5-7 3l, 1 s oversl., [1 hst in volg s, 1 s oversl.] *herh. tot eind, keren
T8 herh T2
T9 3l, 1 moesje, 1 s oversl., [1 st, 1 moesje, 1l, 1 st. oversl.] *herh. tot eind. eindig met 2st, keren
T10-11 herh T2
T12 1 l, in elke volg. s 1 v, keren
T13 3 l, sla 1 s over, in volg s 1 st,  1 st in vorige s (voorlangs), [sla 1 s over, in volgs 1 st, in vorige s 1 st] *herh tot eind, keren
T14-20 3l, 1 s oversl., [1 hst in volg s, 1 s oversl.] *herh. tot eind, keren
T21 3 l, sla 1 s over, in volg s 1 st,  1 st in vorige s (voorlangs), [sla 1 s over, in volgs 1 st, in vorige s 1 st] *herh tot eind, keren
T22 1 l, in elke volg. s 1 v, keren
T23 herh T2
T24 3l, 1 moesje, 1 s oversl., [1 st, 1 moesje, 1l, 1 st. oversl.] *herh. tot eind. eindig met 2st, keren
T25 herh T2
T26 -28 3l, 1 s oversl., [1 hst in volg s, 1 s oversl.] *herh. tot eind, keren
T29-30 herh T2
T31 3l, 1 rstv in volg s, 1 rsta in volg s, tot eind, eindig met 1 st in laaste s, keren
T32 herh T2
T33 2 l, in elke s hst rondom de hele sjaal, (3hst in de hoeken)

Draden afhechten en block de sjaal, duw de moesjes allemaal aan 1 kant naar boven (dat wordt de goede kant). Ik deed dat door de shawl met water te besprayen en te plat pinnen op rubberblokken.

Zakken (2 stuks)
Zet een lossenketting op van 29 

T1 3l, 1 st in 4e s va hn, 1 st in volg 29 s (30)
T2 3l, 1 st in volg 29 s (30)
T3 herh T2
T4 3l, [1rstv in volg s, 1 rsta in volg s] herh tot eind, waarbij je in laatste s 1 gewoon st haakt
T5-6 herh T2
T7 
3 l, sla 1 s over, in volg s 1 st,  1 st in vorige s (voorlangs), [sla 1 s over, in volg s 1st, in vorige s 1 st] *herh tot eind, keren
T8-9 herh T2
T10 3l, 1 moesje, 1 s oversl., [1 st, 1 moesje, 1l, 1 st. oversl.] *herh. tot eind. eindig met 2st, keren
T11-13 herh T2
T14 herh T4
T15 2l, hst in alle volg s rondom (in de hoeken 3 hst)

Draden afhechten en block de twee zakken.
Bevestig vervolgens de zakken met naald en draad op de goede kant, op beide uiteindes van de sjaal in het midden, ongeveer 1,5 cm boven het eind.

Franjes
Knip (veel!) draden van 45 cm.
Bij iedere s van de korte eindes: sla een geknipte draad dubbel en haal m met een lusje op met de haaknaald door de steek en knoop m dan vast door 2 draadjes door het lusje dat je ophaalde te trekken. Knip eventueel de franjes wat bij in een rechte lijn als je klaar bent met beide kanten.

Kruip maar lekker weg in je sjaal!

Disclaimer info

Het haakpatroon Pocketwrap Minke is met plezier een aandacht ontworpen door Wietske Meindertsma. Het patroon is getest en nagekeken. Mocht je onverhoopt toch een foutje vinden laat het dan weten en mail naar liefgehaakt@ziggo.nl

Het patroon is alléén voor persoonlijk gebruik en mag niet (geheel of gedeeltelijk) worden gekopieerd, gereproduceerd, vertaald, weggeven of verkocht in enige vorm (print en/of digitaal) zonder schriftelijke toestemming van Wietske Meindertsma. 

Mocht je voortgang- of eindresultaat foto’s publiceren op sociale media, gebruik dan de hashtag #pocketwrapminke zodat ik en anderen je werk kunnen zien!

© Liefgehaakt  2020 Wietske Meindertsma










Reacties

  1. Superleuk! Echt een mooi ontwerp.
    Ik heb een linkje naar je patroon gedeeld op mijn site.
    Groetjes,
    Lisa

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och, wat leuk. Dank je wel voor het patroon. Wie weet haak ik die ooit nog eens, dat lijstje wordt alsmaar langer, duh. Hihi.
    Groetjes Sofie

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Babyslofjes Arnbjörn

Niets is schattiger dan babyvoetjes van pasgeboren mensjes. Het leukste kleding item vind ik dan ook babysokjes of slofjes. Ik heb het al vaak als kraamkadootje gehaakt. Nu heb ik het patroon een keer opgeschreven zodat ik het met jullie kan delen. Benodigdheden Phildar Aviso (60% katoen, 40% acryl, 50 gr/68 m) Kleur A: 0117 Horizon x 1 bol Kleur B: 1225 Blanc x 1 bol Haaknaald 4,5 Maasnaald Garensnijder of schaar evt knoopje Afmetingen Zoolafmeting: 11,5 cm  (0 - 3 mnd) Afkortingen s = steek l= losse hv= halve vaste v= vaste hst= halve stokje ST= stokje t = toer sh= samen haken Benodigde haaktechnieken De slofjes worden in principe met halve stokjes gehaakt, maar sommige toeren haak je ook vasten en/of stokjes. (Zie patroon). Opmerkingen Ik heb met twee kleuren gewerkt, je kunt natuurlijk ook het gehele slofje in één kleur maken. Afwerking Werk je draadjes van het slofje meteen weg, dit is lastiger zodra het slofje klaar is. Eventueel naai je aan de

Babycape Roan

Ik haakte een babycape als kraamkado. Omdat de baby nu geboren is, deel ik graag de foto's én het gratis patroon met je! Ik gebruikte de dekensteek  (ook wel blanket   stitch genoemd). I crocheted a babycape as a maternity gift. Since the baby is  now  born, I'd like to share the photo's and the free crochet pattern of this wrap blanket. I used the blanket stitch . Een babycape, of baby omslagdoek is een item dat ik bij mijn beide kinderen zoveel gebruikt heb, mede omdat ze beide in de winter geboren zijn! Ideaal tijdens het voeden en het knuffelen. Het houdt je kindje lekker warm. Ik haakte het met het heerlijk zachte Softfun garen, waar ik eerder ook al een babyhoodie mee haakte. Bekijk hem hier . A babycape, or cover cloth, is an item I used a lot on both my childeren. The main reason is because they were both born in winter, but also 'cause i'd like to wrap them during feeding and cuddling. It keeps your baby comfortable and warm. I crocheted t

Knuffeldoekje Fee

Wat is er schattiger dan een knuffeldoekje kado te doen aan een pasgeboren baby? Hieronder vind je het gratis patroon voor Knuffeldoekje Fee! Natuurlijk zijn er genoeg patronen te vinden en te koop van knuffelpopjes. Maar ik wilde eigenlijk mijn eigen draai eraan geven. Zelf wat uitproberen. En dit is het geworden, ik deel het graag met jullie! Het knuffeldoekje bestaat uit een stervormige doek met een hoofdje die een klein mutsje draagt. Het heeft wel wat weg van een kleine fee, vandaar de naam Fee. Wil je weten hoe ik het maakte? Lees dan de volledig uitgeschreven beschrijving hieronder! Wil je liever een printvriendelijke pdf? Tegen een kleine vergoeding kun je het downloaden vanaf Ravelry. klik hier. Benodigde haaktechnieken:  Magische ring, lossen, stokjes, vasten, halve vasten. Benodigdheden:  Scheepjes Softfun - kleurnummer 2514 - 1 bol (kleur A) Scheepjes Softfun - kleurnummer 2653 - minder dan een halve bol (kleur B) haaknaald 4,5 Oude panty Kussenvulling Naald