Doorgaan naar hoofdcontent

Sfeerlichtjes haken

Dit cadeautje heb ik al vaak gehaakt en weggegeven. Het is leuk om te maken en snel klaar: een omgehaakt potje met een waxinelichtje erin.
Zoals zo vaak, zag ik dit leuke idee voorbij komen op Pinterest... ik móest het ook proberen, mede omdat ik zo'n grote voorraad aan lege glazen potjes had staan en ik erg van recyclen houd.



sfeerlichtje maken
Pindakaaspotten
Helaas heb ik niet opgeslagen wie het had gepost en waar ik het 't eerst zag, maar de dame in kwestie had babyvoedingpotjes omgehaakt voor een fair, waar zij ze ging verkopen. Babyvoedingpotjes zijn vrij klein en dan wordt het mij al gauw te priegelig. Ik besloot voor een iets grotere variant te gaan. Ik koop nu zelfs regelmatig megapotten pindakaas, zodat ik fijne grote potten heb om om te haken ;-)


Er bestaan heel veel manieren om de potjes om te haken; google maar eens op 'potjes omhaken' op internet. De 'kruisjes' manier vind ik het leukst omdat dit vrij 'open' gehaakt is en je dan de inhoud nog vrij goed kan zien.

Een potje met liefde
potje met liefde
In de potjes kun je natuurlijk ook andere dingen stoppen. Het hoeven niet persé kaarsjes (of bij ons thuis met kleine kinderen led-waxinelichtjes) te zijn. Het geeft ook  leuk cadeau met hartjesnoepjes of als afscheidscadeautje met drop: "Het zit d'r op" (op z'n Fries It sit d'rop).


Beschrijving
Ik gebruik katoen van Pingouin (esterel). Dit is verkrijgbaar in verschillende kleuren. Voor een standaard jam-potje haak je een lossenketting van 50, in ieder geval deelbaar door 5. 'Pas' het even om het potje voor je verder haakt. Haak in elke losse een stokje. Sluit met een halve vaste in de eerste losse. Haak 10 lossen en maak een halve vaste in de 5e steek van de vorige toer.  Herhaal tot je rond bent. Haak vervolgens 5 halve vasten in de eerste 5 lossen van het eerste 'driehoekje'.

Voor juffendag haakte ik dit jaar ook potjes om.
Haak vervolgens weer 10 lossen en maak een halve vaste in de 5e losse van de vorige toer. Er ontstaan nu ruitjes. Herhaal tot je 'op hoogte' bent (regelmatig even passen). Maak nog 1 zo'n rondje maar haak nu niet 10, maar steeds 5 (of als de hals wat nauwer is 4) lossen per keer. Als je rond bent, haak je in elke steek een vaste. Je kunt het haakwerkje zo laten, maar je kunt ook nog een waaiersteek maken rondom om het af te maken. Heb je een kleiner potje, haak dan steeds 8 lossen en maak halve vasten in de 4e steek van de vorige toer. Succes!



Reacties

Populaire posts van deze blog

Knuffeldoekje Fee

Wat zal ik eens met deze zachte restjes roze garen doen? Dat vroeg ik me laatst dus af. Toen kwam ik ineens op het idee om er een knuffeldoekje mee te haken!


Natuurlijk zijn er genoeg patronen te vinden en te koop van knuffelpopjes. Maar ik wilde eigenlijk mijn eigen draai eraan geven. Zelf wat uitproberen. En dit is het geworden, ik deel het graag met jullie!


Het knuffeldoekje bestaat uit een stervormige doek met een hoofdje die een klein mutsje draagt. Het heeft wel wat weg van een kleine fee al zeg ik het zelf.



Wil je weten hoe ik het maakte? Lees dan de beschrijving hieronder!

Benodigde haaktechnieken: 

magische ring, lossen, stokjes, vasten, halve vasten.

Benodigdheden: 

haaknaald 4,5, 1 bol SoftFun kleur A en halve bol SoftFun kleur B
oude panty, kussenvulling, naald en draad voor afhechten panty.



Beschrijving:
De ster haak je als eerst met kleur A

Toer 1: Haak een magische ring
Toer 2: Haak 20 stokjes in de ring en sluit de ring met een halve vaste
Toer 3: Haak 1 losse en 1 vaste i…

Baby omslagdoek

Ik haakte een baby omslagdoek in de kleur lichtblauw met wit. Ik gebruikte de dekensteek (ook wel blanketstitch genoemd). Daarover vind je deze week ook een blog op Breiclubwaar ik ambassadeur voor ben.


Winterbaby Het idee om een baby omslagdoek te haken spookte al langer door mijn hoofd. Het is een item dat ik bij beide kinderen zoveel gebruikt heb, mede omdat ze beide in de winter geboren zijn! Ideaal tijdens het voeden en het knuffelen. Het houdt je kindje lekker warm.




De dekensteek Wil je weten hoe ik de omslagdoek heb gemaakt? Bekijk dan gauw de beschrijving hieronder!
De dekensteek is eigenlijk niet meer dan 1 vaste en 2 stokjes in dezelfde steek. Erg geschikt voor beginnende haaksters! Voor meer informatie over deze dekensteek, verwijs ik je graag naar mijn blog op breiclub die zondag is verschenen. > klik hier.



Benodigde haaktechnieken:
Lossen, vasten, stokjes, halve stokjes.

Benodigdheden:
Haaknaald 8, 3 bollen Pingo dream wit en 3 bollen Pingo dream blauw.

Beschrijving:

Voor…

Boekreview: The Spring Collection

Het werd weer eens tijd voor een boekreview. En gezien de lente is begonnen, leek me het een geschikt moment om het boek "The Spring Collection" van Wendy van Delden met jullie te bekijken!


Vest haken Ik wil al een tijdje een vest haken voor mezelf. Maar aangezien ik vaak kleinere baby projecten haak, schrikt de grootte van een vest me eigenlijk altijd wat af. Maar toen kwam ik het boek van Wendy tegen! Op de cover staan een paar mooie vesten en de kreet "Keep it Simple" . Dat spreekt mij dus enorm aan!

Wendy's Home Collection The Spring Collection is Wendy's schrijfdebuut.


Wendy heeft voordat ze haar eerste boek uitbracht veel bekendheid verworven online.  Haar label Wendy's Home Collection inpireerde al duizenden haaksters. Je vindt haar online via www.wendyshomecollection.com


Keep it Simple Ik zei het al: haar keep it simple methode klinkt mij als muziek in de oren. Ik hou er ook zo van om lekker eenvoudige rijen te haken zonder te veel poespas of in…