Doorgaan naar hoofdcontent

Punch Needle ~ a first try

Werken met naald en draad kan natuurlijk op allerlei manieren. Het haken heb ik inmiddels onder de knie, het breien gaat zozo.... Ik vond het leuk om eens iets anders te proberen! In de YARN las ik een artikel over Punch Needle, het werd daar 'schilderen met draad' genoemd. Dáár had ik zin in!

You can be working with needle and thread in multiple ways. Crochet is something I do on a daily base and I also knit every now and then (ok not that much ')). I'd like to try something else for a change! in YARN bookazine I read an article about Needle Punching. It was called 'painting with yarn'. I totally fell for that! 




Punchen is een techniek waarbij je met een dikke pen met draad erdoor door een doek prikt en lussen ophaalt.

Needle Punching is a technique in which you pull a thread through a piece of fabric, using a thick pen. 


Voorbereiding

Voor je aan de slag kunt, moet je een paar dingen voorbereiden. Je moet de pen klaar maken voor gebruik. Dat wil zeggen dat je een draad moet bevestigen. Ik zocht een handig You Tube filmpje op en ik was er helemaal klaar voor. Tenminste, ik moest ook een doek hebben, op spanning om de naald door te steken. Een handige manier van werken, is met een borduurring.


Preparations

Before you can get started, you have to prepare a few things. You need to make the needle pen ready. You need to attach a thread. I found a handy youtube video and I was ready to go. Well, I also needed a to stretch a cloth on wire so the needle can easily be pulled. A handy way to do so is by using an embroidery hoop.




Wat ga ik maken?

Als je klaar bent qua middelen, moet je ook nog weten wat je wilt 'schilderen'. Heb je al een idee?
Ik pakte een potlood en schetste een silhouet. Nu kon ik echt aan de slag gaan! Het is bijna pasen en ik was geïnpireerd door iets wat ik op Marretje Roos haar account zag een tijd terug. Volg jij haar al?

What will I be making?

When you're ready you need a plan of what to create. Do you already have a slight idea? I got myself a pencil and sketched a silhouette. Now I could really get started! It's Easter soon and I was inspired by something I saw on Marretje Roos' account a while ago. Do you follow her yet? 



Bevindingen

Het steken en lussen ophalen is een precies werkje en vergt nogal wat concentratie. Ik denk dat je veel moet oefenen wil je het onder de knie krijgen. Na een paar mislukte pogingen had ik het door. En ik vind het leuk om te doen!
Je kunt er ook zoveel moois mee creëren, het lijken echt kleine schilderijtjes. Kijk maar eens op Pinterest onder de zoekterm punch needle en dan zul ook jij vast geinspireerd worden!

Findings

The 'punching' itself is a precise job. You really need focus. So much for mindfulness! I think you can become a pro by practicing a lot. After a few tries, I knew how it worked and I really enjoy it!
You can make so many wonderful things. Try to find 'punch needle' on Pinterest and I'm sure you will get inspired by it!





Benodigdheden

Wat heb je nu allemaal nodig voor een schilderijtje van garen?

Punch needle
Borduurring
Doek (dit kan ook een katoenen kussensloop zijn)
Garen
evt een potlood om te schetsen.
naald en draad voor afhechten

Materials 

What do you need to make your own yarn painting?

Punch needle set
Embroidery hoop
a piece of cloth
yarn
pencil
needle and scissors 



Scheepjes Catona

Ik gebruikte Catona voor het punchen. De cutie pies zijn verkrijgbaar in maar liefst 109 kleuren! Genoeg keus voor het schilderen dus!

Scheepjes Catona

I used Catona. The cutie pies are available in no less than 109 colours! Enough choice to paint! Read more about this wonderfull coton yarn.


Het duurt vast even voordat mijn schilderij af is, maar als je me volgt via social media zie je vast de vordering en het eindresultaat.

Kende jij punch needling al? Ik vind het leuk als je een reactie achterlaat op mijn blog of social media kanalen.


I might take a while before I finish my painting, But if you follow my socials, I'm sure you will see the progress and endresult.

Have you hear about needle punching before? I like reading your comments on my blog or social media channels.




Reacties

  1. Wat leuk! Ja, dit wil ik zeker nog eens proberen! Ik vind die haas trouwens echt geweldig.
    Groetjes,
    Akkelien
    debreimeisjes.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. bedankt! ja het is leuk om te doen, wel even wennen in het begin maar als je het door hebt heel verslavend!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Babyslofjes Arnbjörn

Niets is schattiger dan babyvoetjes van pasgeboren mensjes. Het leukste kleding item vind ik dan ook babysokjes of slofjes. Ik heb het al vaak als kraamkadootje gehaakt. Nu heb ik het patroon een keer opgeschreven zodat ik het met jullie kan delen. Benodigdheden Phildar Aviso (60% katoen, 40% acryl, 50 gr/68 m) Kleur A: 0117 Horizon x 1 bol Kleur B: 1225 Blanc x 1 bol Haaknaald 4,5 Maasnaald Garensnijder of schaar evt knoopje Afmetingen Zoolafmeting: 11,5 cm  (0 - 3 mnd) Afkortingen s = steek l= losse hv= halve vaste v= vaste hst= halve stokje ST= stokje t = toer sh= samen haken Benodigde haaktechnieken De slofjes worden in principe met halve stokjes gehaakt, maar sommige toeren haak je ook vasten en/of stokjes. (Zie patroon). Opmerkingen Ik heb met twee kleuren gewerkt, je kunt natuurlijk ook het gehele slofje in één kleur maken. Afwerking Werk je draadjes van het slofje meteen weg, dit is lastiger zodra het slofje klaar is. Eventueel naai je aan de

Babycape Roan

Ik haakte een babycape als kraamkado. Omdat de baby nu geboren is, deel ik graag de foto's én het gratis patroon met je! Ik gebruikte de dekensteek  (ook wel blanket   stitch genoemd). I crocheted a babycape as a maternity gift. Since the baby is  now  born, I'd like to share the photo's and the free crochet pattern of this wrap blanket. I used the blanket stitch . Een babycape, of baby omslagdoek is een item dat ik bij mijn beide kinderen zoveel gebruikt heb, mede omdat ze beide in de winter geboren zijn! Ideaal tijdens het voeden en het knuffelen. Het houdt je kindje lekker warm. Ik haakte het met het heerlijk zachte Softfun garen, waar ik eerder ook al een babyhoodie mee haakte. Bekijk hem hier . A babycape, or cover cloth, is an item I used a lot on both my childeren. The main reason is because they were both born in winter, but also 'cause i'd like to wrap them during feeding and cuddling. It keeps your baby comfortable and warm. I crocheted t

Knuffeldoekje Fee

Wat is er schattiger dan een knuffeldoekje kado te doen aan een pasgeboren baby? Hieronder vind je het gratis patroon voor Knuffeldoekje Fee! Natuurlijk zijn er genoeg patronen te vinden en te koop van knuffelpopjes. Maar ik wilde eigenlijk mijn eigen draai eraan geven. Zelf wat uitproberen. En dit is het geworden, ik deel het graag met jullie! Het knuffeldoekje bestaat uit een stervormige doek met een hoofdje die een klein mutsje draagt. Het heeft wel wat weg van een kleine fee, vandaar de naam Fee. Wil je weten hoe ik het maakte? Lees dan de volledig uitgeschreven beschrijving hieronder! Wil je liever een printvriendelijke pdf? Tegen een kleine vergoeding kun je het downloaden vanaf Ravelry. klik hier. Benodigde haaktechnieken:  Magische ring, lossen, stokjes, vasten, halve vasten. Benodigdheden:  Scheepjes Softfun - kleurnummer 2514 - 1 bol (kleur A) Scheepjes Softfun - kleurnummer 2653 - minder dan een halve bol (kleur B) haaknaald 4,5 Oude panty Kussenvulling Naald