Doorgaan naar hoofdcontent

Gratis patroon: Liefgehaakte Scrunchies

Scrunchies zijn helemaal hip. Er zijn ook genoeg meiden die hun eigen scrunchies naaien. Maar je kunt je scrunchies ook heel eenvoudig breien of haken.
Ik deel 2 patroontjes met je. (Tip: voor een gratis printvriendelijke PDF ga je naar mijn Ravelry pagina)


Scrunchies
Scrunchies horen er helemaal bij in het modebeeld. Vroeger had ik ze ook en toen noemden we ze 'frutsels'. Maar ze zijn nu dus terug van weggeweest! Wil je je haar opvrolijken? Dan is het echt wat voor jou (w dochter/ kleindochter). Je vindt in de winkel verschillende kleuren en prints. Meisjes dragen ze in hun haar maar ook om hun hand. Mijn dochter heeft er nog geen, maar daar komt nu dus verandering in!

Tunisch haken
Af en toe vind ik het leuk om iets nieuws te proberen. Een jaar terug haakte ik daarom een sjaal voor mezelf met een tunische haaknaald. Het lijkt een beetje op breien maar dan met 1 naald. Ik haakte ook eens vlaggetjeslijn voor koningsdag en probeerde zo alle verschillende steken uit. 
Het is echt heel leuk om eens te proberen!



Benodigdheden

Scheepjes Metropolis  (75% Merino extra fine en 25% Nylon)

o    Kleur Ulsan (A lichtblauw) of kleur Kabul (B donkerblauw)  1/2  bol
o    Tunische haaknaald 4.0 mm
o    Stuk elastiek
o    Veiligheidsspeld medium
o    Naald

Eerder schreef ik over Metropolis garen een review. Je lees het hier terug.



Kosten

1 bol Scheepjes Metropolis kost € 6,95 (je hebt minder dan een halve bol nodig voor 1 scrunchie)




Afmetingen

7 x 48 cm voordat het in elkaar genaaid wordt.



Afkortingen 

In dit patroon gebruik ik geen afkortingen om het extra simpel te houden voor de beginnende tunische ha(ker)/akster.

Benodigde haaktechnieken

Voor scrunchie A (lichtblauw): Tunische Tricot steek óf
voor scrunchie B (donkerblauw): Gewone Tunische steek

Opmerkingen

Haak eerst een lapje van 7 x 48 cm en maak er vervolgens een scrunchie van door de lange zijde dicht te naaien.


Afwerking

Zodra de lange zijde is dichtgemaakt, rijg je een stuk elastiek door de 'tunnel' met behulp van de veiligheidsspeld. Maak een knoop in het elastiek en naai vervolgens de korte zijde nog dicht.


Patroon scrunchie A (tunische tricot steek (breilook))

T 1: Haak een lossenketting van 96 lossen
T 2: (heengaande rij) Steek de naald in de 2e steek en haal de draad op en laat deze lus op de haaknaald zitten. Herhaal bij alle volgensde steken tot alle steken op de haaknaald zitten.
T 3: (teruggaande rij) Sla de draad om en haal de naald door 1 lus. *Sla de draad om en haal de draad door 2 lussen.* herh. * tot einde rij, dus tot je weer 1 lus op de haaknaald hebt
T 4: (heengaande rij) Steek de naald door de eerste lus van voor voor naar achter (dus echt door de lus hen) en haal de draad op. Laat deze lus op de haaknaald zitten. Dit doe je bij alle volgende steken. Herhaal tot einde rij.
T 5: (teruggaande rij) Sla de draad om en haal de naald door 1 lus. *Sla de draad om en haal de draad door 2 lussen* herh.* tot einde rij, dus tot je weer 1 lus op de haaknaald hebt.

Herhaal T 4 & 5 nog 20 keer

T 6: (heengaande rij) haak nu in alle steken een halve vaste, maar steek wel in zoals je bij T 4 deed)
T 7 : (teruggaande rij) Sla de draad om en haal de naald door 1 lus. *Sla de draad om en haal de draad door 2 lussen* herh.* tot einde rij, hecht af.

Block je werk.


Het lapje heeft na blocken een afmeting van 7 x 48 cm (mag ook groter zijn). Naai de lange zijden met een naald aan elkaar. Rijg een elastiek door de huls. Maak een knoop in het elastiek op de gewenste grootte en naai ook de korte zijde van de huls aan elkaar.  Hecht de draden af.



Patroon scrunchie B (gewone tunische steek)

T 1: Haak een lossenketting van 96 lossen
T 2: (heengaande rij) Steek de naald in de 2e steek en haal de draad op en laat deze lus op de haaknaald zitten. Herhaal bij alle volgensde steken tot alle steken op de haaknaald zitten.
T 3: (teruggaande rij) Sla de draad om en haal de naald door 1 lus. *Sla de draad om en haal de draad door 2 lussen.* herh. * tot einde rij, dus tot je weer 1 lus op de haaknaald hebt
T 4: (heengaande rij) Steek de naald door de eerste lus aan de voorkant en haal de draad op. Laat deze lus op de haaknaald zitten. Dit doe je bij alle volgende steken. Herhaal tot einde rij.
T 5: (teruggaande rij) Sla de draad om en haal de naald door 1 lus. *Sla de draad om en haal de draad door 2 lussen* herh.* tot einde rij, dus tot je weer 1 lus op de haaknaald hebt.

In onderstaande video laat ik zien waar je insteekt (heengaande toer zoals in T 4)


Herhaal T 4 & 5 nog 20 keer

T 6: (heengaande rij) haak nu in alle steken een halve vaste, maar steek wel in zoals je bij T 4 deed)
T 7 : (teruggaande rij) Sla de draad om en haal de naald door 1 lus. *Sla de draad om en haal de draad door 2 lussen* herh.* tot einde rij, hecht af.

Block je werk.

Het lapje heeft na blocken een afmeting van 7 x 48 cm (mag ook groter zijn). Naai de lange zijden met een naald aan elkaar. Rijg een elastiek door de huls. Maak een knoop in het elastiek op de gewenste grootte en naai ook de korte zijde van de huls aan elkaar.  Hecht de draden af.



Ga je de liefgehaakte scrunchies haken? Gebruik #liefgehaaktescrunchies want ik vind het leuk om je voortgang/resultaat te zien!


Groetjes, Wietske van Liefgehaakt

Volg je me al op Facebook en Instagram 

Reacties

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Babyslofjes Arnbjörn

Niets is schattiger dan babyvoetjes van pasgeboren mensjes. Het leukste kleding item vind ik dan ook babysokjes of slofjes. Ik heb het al vaak als kraamkadootje gehaakt. Nu heb ik het patroon een keer opgeschreven zodat ik het met jullie kan delen. Benodigdheden Phildar Aviso (60% katoen, 40% acryl, 50 gr/68 m) Kleur A: 0117 Horizon x 1 bol Kleur B: 1225 Blanc x 1 bol Haaknaald 4,5 Maasnaald Garensnijder of schaar evt knoopje Afmetingen Zoolafmeting: 11,5 cm  (0 - 3 mnd) Afkortingen s = steek l= losse hv= halve vaste v= vaste hst= halve stokje ST= stokje t = toer sh= samen haken Benodigde haaktechnieken De slofjes worden in principe met halve stokjes gehaakt, maar sommige toeren haak je ook vasten en/of stokjes. (Zie patroon). Opmerkingen Ik heb met twee kleuren gewerkt, je kunt natuurlijk ook het gehele slofje in één kleur maken. Afwerking Werk je draadjes van het slofje meteen weg, dit is lastiger zodra het slofje klaar is. Eventueel naai je aan de

Babycape Roan

Ik haakte een babycape als kraamkado. Omdat de baby nu geboren is, deel ik graag de foto's én het gratis patroon met je! Ik gebruikte de dekensteek  (ook wel blanket   stitch genoemd). I crocheted a babycape as a maternity gift. Since the baby is  now  born, I'd like to share the photo's and the free crochet pattern of this wrap blanket. I used the blanket stitch . Een babycape, of baby omslagdoek is een item dat ik bij mijn beide kinderen zoveel gebruikt heb, mede omdat ze beide in de winter geboren zijn! Ideaal tijdens het voeden en het knuffelen. Het houdt je kindje lekker warm. Ik haakte het met het heerlijk zachte Softfun garen, waar ik eerder ook al een babyhoodie mee haakte. Bekijk hem hier . A babycape, or cover cloth, is an item I used a lot on both my childeren. The main reason is because they were both born in winter, but also 'cause i'd like to wrap them during feeding and cuddling. It keeps your baby comfortable and warm. I crocheted t

Knuffeldoekje Fee

Wat is er schattiger dan een knuffeldoekje kado te doen aan een pasgeboren baby? Hieronder vind je het gratis patroon voor Knuffeldoekje Fee! Natuurlijk zijn er genoeg patronen te vinden en te koop van knuffelpopjes. Maar ik wilde eigenlijk mijn eigen draai eraan geven. Zelf wat uitproberen. En dit is het geworden, ik deel het graag met jullie! Het knuffeldoekje bestaat uit een stervormige doek met een hoofdje die een klein mutsje draagt. Het heeft wel wat weg van een kleine fee, vandaar de naam Fee. Wil je weten hoe ik het maakte? Lees dan de volledig uitgeschreven beschrijving hieronder! Wil je liever een printvriendelijke pdf? Tegen een kleine vergoeding kun je het downloaden vanaf Ravelry. klik hier. Benodigde haaktechnieken:  Magische ring, lossen, stokjes, vasten, halve vasten. Benodigdheden:  Scheepjes Softfun - kleurnummer 2514 - 1 bol (kleur A) Scheepjes Softfun - kleurnummer 2653 - minder dan een halve bol (kleur B) haaknaald 4,5 Oude panty Kussenvulling Naald