Doorgaan naar hoofdcontent

Not-going-to-Greece-Shawl

Kalimera!
Wat hadden we er zin in... onze zomervakantie naar het mooie Samos. Dat zou onze bestemming zijn dit jaar! Voor in het vliegtuig wilde ik een zomerse sjaal ontwerpen zodat ik mijn nek kon beschermen tegen de koude airco die vaak aan boord aanwezig is.
Toen gooide Corona de boel om. Al gelijk in maart werd ons medegedeeld door de organisatie waarbij ik boekte dat onze reis niet door kon gaan. Wat ontzettend jammer! Maar wat in het vat zit....
Ik weet zeker dat we er hoe dan ook ooit met z'n drietjes nog een mooie vakantie zullen beleven.



Shawl
Nadat ik in januari onze vakantie boekte, ben ik bij wijze van 'voorpret' met een sjaal in Griekse kleuren begonnen in februari. Maar wat moest er nu van mijn sjaal terecht komen? Zou ik hem nu wel afhaken? Ja, natuurlijk wel! Er is niets zo ontspannend voor mij als haken, dus ging ik daar lekker mee door.
De kleuren zijn gekozen op de vlag van Griekenland, maar hé, die sjaal blijft ook in Nederland heel leuk! Laten we hopen op veel warme zwoele avonden in eigen land, zodat ik de sjaal 's avonds in de tuin lekker om mijn schouders kan laten vallen. En ooit gaat hij mee naar Samos!

Nako Estiva
Op de handwerkbeurs in Zwolle kocht ik het Turkse garen Nako. Ik wilde het graag uitproberen en er mijn Griekenland sjaal mee ontwerpen, omdat het bamboe garen mijn interesse had gewekt.
Voor de zomergarderobe is garen dat bestaat uit katoen natuurlijk super om te verwerken. Het Nako Estiva garen bestaat uit 50% katoen en 50% bamboe. Het haakt superfijn en glijdt soepel over de haaknaald. 1 bol bevat maar liefst 375 meter/ 100 gram, dus dan heb je niet zoveel bollen nodig voor een mooie sjaal. Het garen komt uit Turkije, in de buurt van mijn oorspronkelijke reisbestemming.

Is het toeval of niet? Ik kom er nu dus pas achter dat mijn reisorganisatie en deze wol qua naam wel heel erg op elkaar lijken, ik had geboekt bij Estivant! Vrije vertaling van Estiva: de vakantie op een bepaalde plaats doorbrengen.

Voor meer informatie over Nako verwijs ik je naar www.nako.com.tr. In Nederland wordt Nako Estiva verkocht bij onder andere Mijnwolletjes.nl

Om de Not going to Greece shawl te haken heb je 2 bollen NAKO Estiva blauw (kleur 4834), en 1,5 bol NAKO Estiva wit (kleur 208) nodig. Het patroon vind je op Ravelry.

not going to greece shawl

Griekse keuken
Ik heb mezelf voorgenomen deze zomer vast wat Griekse recepten uit te proberen. Dan kan ik toch nog een beetje van Griekenland proeven/genieten. De komkommer salade die heerlijk is bij (versgebakken) brood heb ik een tijdje geleden ontdekt en eten wij wel vaker als voorgerecht. Ik deel het recept met je onderaan deze blog. Maar ik hou me uiteraard aanbevolen voor recepten tips!


Not going to Greece Shawl
Nog even terugkomend op de shawl. Ik haakte de sjaal met een draai erin, dat deed ik door na de eerste baan gehaakt te hebben, mijn werk een halve slag te draaien, aan elkaar te bevestigen, en dan steeds in een 8-vorm/lus te haken. Ik haakte met het heerlijke bamboe garen van Nako Estiva, in de kleuren blauw (4834) en wit (208) en ik noem het de  Not-going-to-greece-shawl 😉. Het patroon kun je hier in je quelijst zetten op Ravelry. Oja, je kunt de sjaal op 3 verschillende manieren dragen.

not going to greece shawl

Griekse vlag
Je vindt de banen van de Griekse vlag terug in de sjaal. Dit vond ik over de vlag: De vijf blauwe en vier witte banen in de vlag staan voor de negen Muzen, de Griekse godinnen van de kunsten en wetenschap uit de Griekse mythologie. De kleuren van de vlag symboliseren de lucht en de zee met blauw en de wolken in het wit. De exacte kleur blauw ligt niet vast waardoor je de vlag in vele tinten ziet. De bijnaam van de vlag is I Galanolefki.


Waar we nu vakantie gaan vieren? Ach, Drenthe is ook mooi ;-) Daar hebben we vorig jaar ook een topweek beleefd, dus dat komt vast goed.

 ðŸ”½ðŸ”½ðŸ”½

Recept komkommersalade
Ingrediënten: half schaaltje witte yoghurt (als je hebt Griekse yoghurt maar dat hoeft niet perse), 1/3e komkommer, 1 theelepel bieslook, 2 theelepels dille, 2 theelepels munt, 1/2 teentje knoflook, 1 eetlepel mayonaise, 1 eetlepel agave siroop (of honing)


Voeg de yoghurt met de mayo en siroop samen en meng dit goed door.
Pers de knoflook, en roer deze samen met alle kruiden door het yogurtmengsel.
Schaaf de komkommer met een dunschiller in dunne plakjes (kaasschaaf werkt ook), en schep dit door de yoghurt. Zet koel weg tot je het serveert. Als garnering strooi je nog een klein beetje dille over de komkommersalade. Serveer met brood naar keuze.

Eet smakelijk!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Babyslofjes Arnbjörn

Niets is schattiger dan babyvoetjes van pasgeboren mensjes. Het leukste kleding item vind ik dan ook babysokjes of slofjes. Ik heb het al vaak als kraamkadootje gehaakt. Nu heb ik het patroon een keer opgeschreven zodat ik het met jullie kan delen. Benodigdheden Phildar Aviso (60% katoen, 40% acryl, 50 gr/68 m) Kleur A: 0117 Horizon x 1 bol Kleur B: 1225 Blanc x 1 bol Haaknaald 4,5 Maasnaald Garensnijder of schaar evt knoopje Afmetingen Zoolafmeting: 11,5 cm  (0 - 3 mnd) Afkortingen s = steek l= losse hv= halve vaste v= vaste hst= halve stokje ST= stokje t = toer sh= samen haken Benodigde haaktechnieken De slofjes worden in principe met halve stokjes gehaakt, maar sommige toeren haak je ook vasten en/of stokjes. (Zie patroon). Opmerkingen Ik heb met twee kleuren gewerkt, je kunt natuurlijk ook het gehele slofje in één kleur maken. Afwerking Werk je draadjes van het slofje meteen weg, dit is lastiger zodra het slofje klaar is. Eventueel naai je aan de

Babycape Roan

Ik haakte een babycape als kraamkado. Omdat de baby nu geboren is, deel ik graag de foto's én het gratis patroon met je! Ik gebruikte de dekensteek  (ook wel blanket   stitch genoemd). I crocheted a babycape as a maternity gift. Since the baby is  now  born, I'd like to share the photo's and the free crochet pattern of this wrap blanket. I used the blanket stitch . Een babycape, of baby omslagdoek is een item dat ik bij mijn beide kinderen zoveel gebruikt heb, mede omdat ze beide in de winter geboren zijn! Ideaal tijdens het voeden en het knuffelen. Het houdt je kindje lekker warm. Ik haakte het met het heerlijk zachte Softfun garen, waar ik eerder ook al een babyhoodie mee haakte. Bekijk hem hier . A babycape, or cover cloth, is an item I used a lot on both my childeren. The main reason is because they were both born in winter, but also 'cause i'd like to wrap them during feeding and cuddling. It keeps your baby comfortable and warm. I crocheted t

Knuffeldoekje Fee

Wat is er schattiger dan een knuffeldoekje kado te doen aan een pasgeboren baby? Hieronder vind je het gratis patroon voor Knuffeldoekje Fee! Natuurlijk zijn er genoeg patronen te vinden en te koop van knuffelpopjes. Maar ik wilde eigenlijk mijn eigen draai eraan geven. Zelf wat uitproberen. En dit is het geworden, ik deel het graag met jullie! Het knuffeldoekje bestaat uit een stervormige doek met een hoofdje die een klein mutsje draagt. Het heeft wel wat weg van een kleine fee, vandaar de naam Fee. Wil je weten hoe ik het maakte? Lees dan de volledig uitgeschreven beschrijving hieronder! Wil je liever een printvriendelijke pdf? Tegen een kleine vergoeding kun je het downloaden vanaf Ravelry. klik hier. Benodigde haaktechnieken:  Magische ring, lossen, stokjes, vasten, halve vasten. Benodigdheden:  Scheepjes Softfun - kleurnummer 2514 - 1 bol (kleur A) Scheepjes Softfun - kleurnummer 2653 - minder dan een halve bol (kleur B) haaknaald 4,5 Oude panty Kussenvulling Naald