Doorgaan naar hoofdcontent

7 sisters blanket - full reveal

Op 16 september verschijnen de patronen van de 7 zussen dekens! Nog heel even geduld dus... Vandaag deel ik vast foto's met je van de gehele deken en vertel ik iets meer over het ontstaan ervan.

The patterns of the 7 sisters blanket will be released on the 16th of September! Today I will reveal some photo's of the complete blanket and will tell you something about the process of making the design.

                                 photo: Fryskfoto

Inspiratie
Het mag duidelijk zijn dat ik me voor de 7 zussen deken heb laten inspireren door de geweldige boekenreeks De Zeven Zussen. De deken bestaat uit zes delen en zal nog worden aangevuld met een zevende deel zodra dat boek uit is (naar verwachting in 2021). Ieder deel van de deken is geïnspireerd op één van de zes zussen. Meer over de boeken vind je op deze pagina.

Inspiration
I think it's obvious that the 7 sisters blanket is inspired on the popular bookseries Seven Sisters. The blanket consists of six parts and will be supplemented with a seventh part as soon as that book will be released (expected 2021). Every part is inspired by one of each sister. If you want to find out more about the bookseries please click here.

Het ontwerpproces
Samen met Akkelien kwamen we tijdens ons leesavontuur steeds weer op nieuwe ideëen voor de deken. Het begon allemaal al in september 2019. Zo zie je dat ontwerpen een proces is dat wel een jaar (of langer) kan duren. Wat zo leuk is aan het samen ontwerpen, is dat je door elkaar ook weer geïnspireerd raakt. Ook al was Akkelien met haar eigen breiontwerp bezig, we hadden veel contact en dachten ook met elkaar mee. Al met al is het zo'n leuk avontuur! Ik ben echt heel dankbaar voor mijn hobby en deze geweldige samenwerking.

The process
Akkelien and I continuously came up with new ideas about the blanket. It all started in 2019, so designing took us almost a year or so. It's nice to design together, it's fun to discuss stitches, yarn, etc. Even though Akkelien was busy designing her own knitted blanket, we were in contact a lot and inspired eachother as well. It was such a great adventure! I'm really grateful for my hobby and this beautiful journey.

7 zussen
In dit blog wil ook zeker alle andere 'zussen' die hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de dekens even benoemen. De 7 zussen breien -haakdeken zijn getest en de patronen zijn vertaald, en samen met deze dames hadden we een gezellige groepsapp. Dus; Annemiek, Akkelien, Bettina, Corrie, Marjolein en Uilkje: bedankt, jullie hulp was te gek!

De 7 zussen dekens; de breideken (links) en de haakdeken (rechts)
The 7 sisters blankets: knitted (left) and crocheted (right)
Photo: Fryskfoto
7 sisters
I would really like to take the opportunity to say a big thank you to the other 'sisters' that cooperated making this happen. Both the knitted as the crocheted version were tested and the pattern was translated by a group of wonderfull ladies and we had a cosy group app on whatsapp. Annemiek, Akkelien, Bettina, Corrie, Marjolein and Uilkje: You rock!

Benodigdheden
En dan nu even over naar de deken zelf. Akkelien en ik hebben bewust gekozen voor de kleuren van de nacht: de sterrenhemel. Maar uiteraard kun je de deken met andere kleuren maken. Let er dan wel op dat er genoeg contrast tussen de kleuren is om het ontwerp mooi uit te laten komen. 

Materials
Akkelien and I chose colours of the night for our design, refering to the stars in the sky. Of course you can make the blanket with any colours you like. If you do so please make sure there's enough contrast between colour A and colour B.

De originele deken is ontworpen met Scheepjes Softfun, een superzacht garen bestaande uit katoen en acyrl. Er zijn wel 89 verschillende kleuren. Je vindt er alles over op deze pagina. De 7 zussen deken kun je ook haken met Colour Crafter; een 100% acryl garen in maar liefst 93 kleuren beschikbaar. Klik hier voor meer info.

The original blanket is designed using Scheepjes Softfun, a supersoft yarn excisting of both cotton and acrylic. There are no less than 89 different colours available! You can find out more here.
It is also possible to make the blanket with Scheepjes Colour Crafter (100% acrylic). This yarn is available in even more (93) colours. You can find out more here.

 
De 7 zussen haakdeken gehaakt met Scheepjes Colour Crafter (links) en Scheepjes Softfun (rechts)
The 7 sisters blanket crocheted with Scheepjes Colour Crafter (left) and Scheepjes Softfun (right)
photo: Fryskfoto

Zes of zeven delen
In de tabel hierboven zie je hoeveel garen je voor deel 1 t/m 7 nodig hebt. Als je alleen het bestaande patroon wilt maken (bestaande uit zes delen) heb je 13 bollen Softfun kleur denim nodig en 4 bollen Lace. Voor Colour Crafter is dit 6 bollen Oostende en 2 bollen Verviers. Deel 7 komt uit nadat het boek van Merope uit is gekomen (verwacht in 2021).

Six or seven parts
In the table above you can see how many yarn balls are required to make part 1 to 7. At this moment the pattern only consist of 6 parts (because 6 books have only been released). If you want to only make 6 parts you need 13 balls of Softfun colour Decum and 4 balls of Softfun colour Lace.
For Colour Crafter part 1 -6 you need 6 balls of Oostende and 2 balls Vervier. Part 7 of the pattern will be released after book 7 will come out (expected 2021).

Wil je de deken liever breien? Check hier alle informatie over de 7 zussen breideken.
Would you rather make the knitted version? Check out this page with all the information.

Bewonderen  
Beide dekens zijn in het echt te bekijken bij DEVO Sneek (van 11 tot en met 24 september)!
Both blankets are exhibited at DEVO shop in Sneek (from 11th 'till 24th of September).

Akkelien Smink (debreimeisjes) with the knitted version & Wietske Meindertsma (Liefgehaakt)
Photo: Fryskfoto



Reacties

  1. Als ik denk in blokken / delen hoeveel zijn dat er dan ik wil eigenlihk meer kleuren erin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen.. Heb deel 1 t/m6 af, en toen weggelegd, want ik wil deel 7 er ook aan maken. Wanneer kan ik die verwachten? Het boek krijg ik deze week binnen. 😜

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! ik wil ook eerst het boek lezen, ben halverwege. Daarna begint het creatieve ontwerpproces. Ik schreef het volgende blog hierover > http://lief-gehaakt.blogspot.com/2021/04/coming-soon-merope.html

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je reactie. Heb het boek inmiddels uit.. Wacht geduldig af!!

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Babyslofjes Arnbjörn

Niets is schattiger dan babyvoetjes van pasgeboren mensjes. Het leukste kleding item vind ik dan ook babysokjes of slofjes. Ik heb het al vaak als kraamkadootje gehaakt. Nu heb ik het patroon een keer opgeschreven zodat ik het met jullie kan delen. Benodigdheden Phildar Aviso (60% katoen, 40% acryl, 50 gr/68 m) Kleur A: 0117 Horizon x 1 bol Kleur B: 1225 Blanc x 1 bol Haaknaald 4,5 Maasnaald Garensnijder of schaar evt knoopje Afmetingen Zoolafmeting: 11,5 cm  (0 - 3 mnd) Afkortingen s = steek l= losse hv= halve vaste v= vaste hst= halve stokje ST= stokje t = toer sh= samen haken Benodigde haaktechnieken De slofjes worden in principe met halve stokjes gehaakt, maar sommige toeren haak je ook vasten en/of stokjes. (Zie patroon). Opmerkingen Ik heb met twee kleuren gewerkt, je kunt natuurlijk ook het gehele slofje in één kleur maken. Afwerking Werk je draadjes van het slofje meteen weg, dit is lastiger zodra het slofje klaar is. Eventueel naai je aan de

Babycape Roan

Ik haakte een babycape als kraamkado. Omdat de baby nu geboren is, deel ik graag de foto's én het gratis patroon met je! Ik gebruikte de dekensteek  (ook wel blanket   stitch genoemd). I crocheted a babycape as a maternity gift. Since the baby is  now  born, I'd like to share the photo's and the free crochet pattern of this wrap blanket. I used the blanket stitch . Een babycape, of baby omslagdoek is een item dat ik bij mijn beide kinderen zoveel gebruikt heb, mede omdat ze beide in de winter geboren zijn! Ideaal tijdens het voeden en het knuffelen. Het houdt je kindje lekker warm. Ik haakte het met het heerlijk zachte Softfun garen, waar ik eerder ook al een babyhoodie mee haakte. Bekijk hem hier . A babycape, or cover cloth, is an item I used a lot on both my childeren. The main reason is because they were both born in winter, but also 'cause i'd like to wrap them during feeding and cuddling. It keeps your baby comfortable and warm. I crocheted t

Knuffeldoekje Fee

Wat is er schattiger dan een knuffeldoekje kado te doen aan een pasgeboren baby? Hieronder vind je het gratis patroon voor Knuffeldoekje Fee! Natuurlijk zijn er genoeg patronen te vinden en te koop van knuffelpopjes. Maar ik wilde eigenlijk mijn eigen draai eraan geven. Zelf wat uitproberen. En dit is het geworden, ik deel het graag met jullie! Het knuffeldoekje bestaat uit een stervormige doek met een hoofdje die een klein mutsje draagt. Het heeft wel wat weg van een kleine fee, vandaar de naam Fee. Wil je weten hoe ik het maakte? Lees dan de volledig uitgeschreven beschrijving hieronder! Wil je liever een printvriendelijke pdf? Tegen een kleine vergoeding kun je het downloaden vanaf Ravelry. klik hier. Benodigde haaktechnieken:  Magische ring, lossen, stokjes, vasten, halve vasten. Benodigdheden:  Scheepjes Softfun - kleurnummer 2514 - 1 bol (kleur A) Scheepjes Softfun - kleurnummer 2653 - minder dan een halve bol (kleur B) haaknaald 4,5 Oude panty Kussenvulling Naald