Doorgaan naar hoofdcontent

Maia

In dit blog vertel ik je meer over deel 1 van de 7 zussen deken. In het eerste deel begin je met haken van het deel Maia.

In this blog I'll tell you a bit more about part 1 of the 7 sisters blanket. This part is called Maia.

                                                                                        photo: Fryskfoto

Het verhaal
Maia is de oudste van de zussen en ze woont nog als enige in het ouderlijke huis aan het meer van Genève. Ze leidt een ietwat teruggetrokken leventje als vertaalster vanuit huis. Als Pa Salt overlijdt moet ze eindelijk haar verborgen verleden onder ogen zien dat ze al jaren probeert weg te drukken. Ze maakt de reis naar Brazilië om meer te weten te komen over haar eigen geschiedenis. In het boek maak je ook kennis met Izabela, de overgrootoma van Maia. In dat verhaal speelt het immens grote en wereldberoemde beeld van Cristo een grote rol. Izabela helpt in zekere zin mee aan de bouw want haar handen hebben letterlijk een rol gespeeld in het vervaardigen van het Cristo beeld.

The story
Maia is the eldest of the sisters and she's the only one still living at Atlantis with her dad and Ma. She leads a somewhat secluded life as a translator from home. When Pa Salt dies, she finally has to face her hidden past that she has been trying to push away for years. She makes the trip to Brazil to learn more about her own history. In the book you also get to know Izabela, the great-grandmother of Maia. The immensely large and world-famous image of Cristo plays a major role in that story. Izabela helps with the construction and her hands have literally played a role in the making of the Cristo statue.

In deel 1 van de 7 zussen haakdeken bouw je in feite ook. Met de steek 'bouwstenen', overlappende reliëfsteken, wilde ik Izabela's verhaal uitbeelden. Maar in zekere zin ook het verhaal van Maia. Zij bouwt op haar manier ook aan haar toekomst door haar verleden te ontdekken en verwerken.

In part 1 of the 7 sisters crochet blanket you are 'building' just like Izabela did. The masonry stitch stands for brick stones you build on top of eachother. But more or less it's also the story of Maia. In her own way, she is also building her future by discovering and processing her past.

Voor deel 1 maakte ik een kleine tutorial op YouTube om te laten zien waar je je haaknaald plaatst bij de bouwstenen.

For part one I made a YouTube tutorial to show you where to place your hookneedle when crocheting the masonry stitch.


Het complete patroon van de 7 zussen haakdeken vind je hier. 
Wil je over de gebreide deken lezen? Akkelien schreef hier over Maia.

Wist je trouwens dat er een tv serie komt van De Zeven zussen? Dat zou zo gaaf zijn om te zien!

Veel haakplezier!

The complete pattern of the 7 sisters crochet blanket can be found here.
Do you want to read about the knitted part 1 Maia? You can find Akkeliens blog here.

By the way, did you know there are talks about a TV series about the 7 sisters book series? That would be such great fun to watch!

Enjoy crocheting part 1!

 


Reacties

  1. ik ben blij met je beknopte uitleg van deel 1.
    Het boek heb ik nog lang niet uit,
    Maar nu kan ik wel goed nadenken over de wol en kleurkeuze,
    Ik wil hem met meer tinten gaan doen maar moet wel eerst 6 boeken uitlezen dus ik hoop dat je de andere delen ook zo gaat beschrijven.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi, wat leuk om te horen dat je het hele lees avontuur nog voor je hebt! Ja ik ga bij ieder deel een blog schrijven. Maar wil ook weer niet teveel verklappen natuurlijk. Ik ben benieuwd naar je uiteindelijke kleurkeuze! groetjes Wietske

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Babyslofjes Arnbjörn

Niets is schattiger dan babyvoetjes van pasgeboren mensjes. Het leukste kleding item vind ik dan ook babysokjes of slofjes. Ik heb het al vaak als kraamkadootje gehaakt. Nu heb ik het patroon een keer opgeschreven zodat ik het met jullie kan delen. Benodigdheden Phildar Aviso (60% katoen, 40% acryl, 50 gr/68 m) Kleur A: 0117 Horizon x 1 bol Kleur B: 1225 Blanc x 1 bol Haaknaald 4,5 Maasnaald Garensnijder of schaar evt knoopje Afmetingen Zoolafmeting: 11,5 cm  (0 - 3 mnd) Afkortingen s = steek l= losse hv= halve vaste v= vaste hst= halve stokje ST= stokje t = toer sh= samen haken Benodigde haaktechnieken De slofjes worden in principe met halve stokjes gehaakt, maar sommige toeren haak je ook vasten en/of stokjes. (Zie patroon). Opmerkingen Ik heb met twee kleuren gewerkt, je kunt natuurlijk ook het gehele slofje in één kleur maken. Afwerking Werk je draadjes van het slofje meteen weg, dit is lastiger zodra het slofje klaar is. Eventueel naai je aan de

Babycape Roan

Ik haakte een babycape als kraamkado. Omdat de baby nu geboren is, deel ik graag de foto's én het gratis patroon met je! Ik gebruikte de dekensteek  (ook wel blanket   stitch genoemd). I crocheted a babycape as a maternity gift. Since the baby is  now  born, I'd like to share the photo's and the free crochet pattern of this wrap blanket. I used the blanket stitch . Een babycape, of baby omslagdoek is een item dat ik bij mijn beide kinderen zoveel gebruikt heb, mede omdat ze beide in de winter geboren zijn! Ideaal tijdens het voeden en het knuffelen. Het houdt je kindje lekker warm. Ik haakte het met het heerlijk zachte Softfun garen, waar ik eerder ook al een babyhoodie mee haakte. Bekijk hem hier . A babycape, or cover cloth, is an item I used a lot on both my childeren. The main reason is because they were both born in winter, but also 'cause i'd like to wrap them during feeding and cuddling. It keeps your baby comfortable and warm. I crocheted t

Knuffeldoekje Fee

Wat is er schattiger dan een knuffeldoekje kado te doen aan een pasgeboren baby? Hieronder vind je het gratis patroon voor Knuffeldoekje Fee! Natuurlijk zijn er genoeg patronen te vinden en te koop van knuffelpopjes. Maar ik wilde eigenlijk mijn eigen draai eraan geven. Zelf wat uitproberen. En dit is het geworden, ik deel het graag met jullie! Het knuffeldoekje bestaat uit een stervormige doek met een hoofdje die een klein mutsje draagt. Het heeft wel wat weg van een kleine fee, vandaar de naam Fee. Wil je weten hoe ik het maakte? Lees dan de volledig uitgeschreven beschrijving hieronder! Wil je liever een printvriendelijke pdf? Tegen een kleine vergoeding kun je het downloaden vanaf Ravelry. klik hier. Benodigde haaktechnieken:  Magische ring, lossen, stokjes, vasten, halve vasten. Benodigdheden:  Scheepjes Softfun - kleurnummer 2514 - 1 bol (kleur A) Scheepjes Softfun - kleurnummer 2653 - minder dan een halve bol (kleur B) haaknaald 4,5 Oude panty Kussenvulling Naald