Doorgaan naar hoofdcontent

Zomer inspiratie: wat kun je doen met restjes garen

Heb jij nog allemaal aangebroken bollen wol liggen?
Je kunt (tijdens de zomervakantie) hele mooie dingen maken met restjes garen. Ik heb de leukste ideeën voor kleine projectjes voor je verzameld en op een rijtje gezet. Zo kom jij de zomer wel door!

foto: pinterest


Poppendekentje
Maak een schattig dekentje voor je dochter of buurmeisje die ze kan gebruiken in de poppenwagen. Jij blij, zij blij! Tip: Het is ook een leuk om te variëren met kleuren. Zo test je gelijk uit wat leuk bij elkaar staat voor jouw eigen volgende project.

foto pinterest

Bekijk eens dit vrolijke dekentje van Puurweb  (inclusief gratis patroon)

Kleurendeken - free style
Haak een deken met daarin iedere rij een verschillende kleur. Haak de kleuren niet volgens een bepaald patroon maar gewoon door elkaar, zodat het ook niet opvalt dat je van de ene kleur meer garen hebt dan van een andere. Tip: Probeer voor de deken eens een andere steek uit (die je nog niet kent) zo leer je er ook nog van.

foto Pinterest


Bekijk eens deze deken Babybumps blanket van Simple Crochet Ideas.

Vlaggetjeslijn
Weg met die plastic slingers die ook nog eens snel stuk kunnen gaan. Eigen gehaakte slingers zijn duurzaam, en zoveel leuker en creatiever! Voor iedere feestelijke gebeurtenis in huis (en tuin) te gebruiken! Tip: wees creatief met de vorm. Het hoeven niet persé driehoekjes te zijn!


Haarstrikjes
Met een klein restje garen (ongeveer een halve bol) maak je eenvoudig een leuke (haar) strik. Bekijk mijn gratis patroon hier.



Knutselen ( met je kids)
Mijn dochter vraagt regelmatig om een stuk draad om mee te spelen. Rond de kerst gingen we samen aan de knutsel met draadjes om mini mutsjes te maken. Maar er zijn nog tal van andere leuke hobby doeleinden waar je garen bij gebruikt. Wat dacht je van pompons maken of een spinnenweb maken? Op Pinterest kun je nog veel meer leuke (zomer) knutsels vinden als je zoekt op knutselen met wol. Tip: vraag eens aan je kind wat hij of zij wil maken, ze hebben vaak zelf de meest creatieve ideeën!



Kadootjes (voor juf)

Vergeten een kadootje te kopen? In één avond maak je snel zelf een last minute kadootje. Wat dacht je van een omgehaakt potje of een vrolijke dromenvanger? Een boekenlegger voor leesfanaten is ook altijd leuk! Tip: begin wel iets eerder dan een dag van tevoren, helemaal als je ook gelijk voor de BSO juf iets wilt maken.


foto Liefgehaakt




Juli 2020
Ik haakte in 2020 pannelappen naar een patroon van Vonne. (youtube, oma's pannelappen) je vindt de tutorial hier. Geen tijd/zin om pannelappen zelf te haken? ByNathy verkoopt kant en klare pakketjes!






Reacties

Populaire posts van deze blog

Babyslofjes Arnbjörn

Niets is schattiger dan babyvoetjes van pasgeboren mensjes. Het leukste kleding item vind ik dan ook babysokjes of slofjes. Ik heb het al vaak als kraamkadootje gehaakt. Nu heb ik het patroon een keer opgeschreven zodat ik het met jullie kan delen. Benodigdheden Phildar Aviso (60% katoen, 40% acryl, 50 gr/68 m) Kleur A: 0117 Horizon x 1 bol Kleur B: 1225 Blanc x 1 bol Haaknaald 4,5 Maasnaald Garensnijder of schaar evt knoopje Afmetingen Zoolafmeting: 11,5 cm  (0 - 3 mnd) Afkortingen s = steek l= losse hv= halve vaste v= vaste hst= halve stokje ST= stokje t = toer sh= samen haken Benodigde haaktechnieken De slofjes worden in principe met halve stokjes gehaakt, maar sommige toeren haak je ook vasten en/of stokjes. (Zie patroon). Opmerkingen Ik heb met twee kleuren gewerkt, je kunt natuurlijk ook het gehele slofje in één kleur maken. Afwerking Werk je draadjes van het slofje meteen weg, dit is lastiger zodra het slofje klaar is. Eventueel naai je aan de

Babycape Roan

Ik haakte een babycape als kraamkado. Omdat de baby nu geboren is, deel ik graag de foto's én het gratis patroon met je! Ik gebruikte de dekensteek  (ook wel blanket   stitch genoemd). I crocheted a babycape as a maternity gift. Since the baby is  now  born, I'd like to share the photo's and the free crochet pattern of this wrap blanket. I used the blanket stitch . Een babycape, of baby omslagdoek is een item dat ik bij mijn beide kinderen zoveel gebruikt heb, mede omdat ze beide in de winter geboren zijn! Ideaal tijdens het voeden en het knuffelen. Het houdt je kindje lekker warm. Ik haakte het met het heerlijk zachte Softfun garen, waar ik eerder ook al een babyhoodie mee haakte. Bekijk hem hier . A babycape, or cover cloth, is an item I used a lot on both my childeren. The main reason is because they were both born in winter, but also 'cause i'd like to wrap them during feeding and cuddling. It keeps your baby comfortable and warm. I crocheted t

Knuffeldoekje Fee

Wat is er schattiger dan een knuffeldoekje kado te doen aan een pasgeboren baby? Hieronder vind je het gratis patroon voor Knuffeldoekje Fee! Natuurlijk zijn er genoeg patronen te vinden en te koop van knuffelpopjes. Maar ik wilde eigenlijk mijn eigen draai eraan geven. Zelf wat uitproberen. En dit is het geworden, ik deel het graag met jullie! Het knuffeldoekje bestaat uit een stervormige doek met een hoofdje die een klein mutsje draagt. Het heeft wel wat weg van een kleine fee, vandaar de naam Fee. Wil je weten hoe ik het maakte? Lees dan de volledig uitgeschreven beschrijving hieronder! Wil je liever een printvriendelijke pdf? Tegen een kleine vergoeding kun je het downloaden vanaf Ravelry. klik hier. Benodigde haaktechnieken:  Magische ring, lossen, stokjes, vasten, halve vasten. Benodigdheden:  Scheepjes Softfun - kleurnummer 2514 - 1 bol (kleur A) Scheepjes Softfun - kleurnummer 2653 - minder dan een halve bol (kleur B) haaknaald 4,5 Oude panty Kussenvulling Naald